Classes are over! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Angela Buijs - WaarBenJij.nu Classes are over! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Angela Buijs - WaarBenJij.nu

Classes are over!

Door: Angela Buijs

Blijf op de hoogte en volg Angela

29 April 2015 | Spanje, Madrid

Hallo allemaal,

Zoals de titel het al zegt: mijn lessen zijn achter de rug! Vandaag had ik mijn laatste lesdag. We hebben nu in het totaal 14 weken les gehad. Ik ben een hele ervaring rijker met lessen in het Engels tussen grotendeels alleen maar Spaanse studenten. De lessen zijn toch heel anders dan in Nederland moet ik zeggen. Stiekem ben ik nu wel blij dat ze voorbij zijn. Dit scheelt namelijk heel veel stress en drukte. Geen problem sets, case studies en midterms meer, maar aan de andere kant ook een heel raar idee dat het einde zo dichtbij komt.

Afgelopen twee weken waren leuke, maar zware weken. Na het bezoek van Wesley moest ik de knop weer omzetten. De dag na zijn vertrek had ik een midterm van Public Economics en ondanks het harde leren tijdens de vakantie ging deze toets voor geen meter. Het resultaat was dan ook bagger. Heel boos op en teleurgesteld in mezelf, want er zat veel meer in. Gelukkig was het een midterm van Public Sector economics en heeft dit cijfer geen zware gevolgen. Ik moest verder.. Er stonden nog veel meer toetsen op het programma. Ook heb ik die week nog heel veel uurtjes gewerkt aan mijn paper. Dat waren wel een aantal avondjes tot in de late uurtjes.

In het weekend was het tijd om heel hard te gaan leren voor de komende midterms. Er stonden er namelijk 4 op het programma in 4 dagen tijd (woensdag, donderdag, vrijdag, maandag). Aangezien ik in Spanje ben, is er wel een aantal keren met de toetsen geschoven. Uiteindelijk heb ik vrijdag, maandag en vandaag toets gehad. De toets van donderdag hoefden wij niet te maken van onze lerares, omdat zij vond dat dit te veel voor ons was. We moesten een papier regelen dat we de toets van vrijdag hebben gemaakt en dan kregen wij vrijstelling. Vond ik natuurlijk niet erg, want nu telt mijn 7 voor Monetary Instruments and Theory niet voor 10% maar 20% mee. Ik heb het hele weekend en vorige week kei hard zitten leren voor statistiek. Hier gaat toch best veel tijd inzitten. Vorige week maandag waren ook de ouders van Wendy er. We zijn maandagavond nog met z’n allen uiteten geweest om gezellig bij te kletsen. Een goede en gezellige break tussen het leren door!

Woensdagavond was het dan eindelijk zo ver: mijn lieve vriendinnetje Fleur kwam naar Madrid! En ik had er echt behoefte aan door alle stress van school. Woensdagavond ben ik naar het vliegveld gegaan om haar op te halen. Na heel lang wachten was ze er dan eindelijk. Ik heb haar heel hard geknuffeld, maar na een paar minuten had ik ook gelijk alweer het gevoel alsof het een dag geleden was dat ik haar gezien had. Woensdagavond zijn we nog samen gaan eten en hebben we lekker veel bij kunnen kletsen.

Donderdag was ik dus vrij, omdat ik de midterm niet hoefde te maken. Ik ben op tijd opgestaan om te leren voor statistiek. Daarna ben ik met Fleur naar het Retiro park geweest. Aangezien Fleur al die tijd geroepen heeft dat ze in een bootje wilde, hebben we dat ook gedaan. En als ik er nu aan terug denk, moet ik nog steeds heel hard lachen. Wij dachten dit namelijk wel even te doen, maar hadden allebei geen flauw idee hoe we moesten roeien. Dat mannetje heeft dan ook hele instructies moeten geven, want we zaten een beetje vast tussen alle andere bootjes… oeps! Het was wel echt heel leuk om te roeien en uiteindelijk is het ons ook gelukt! Na het Retiro park zijn we lekker naar Plaza Mayor gegaan en hebben we op het terras tapas gegeten. Het was echt prachtig weer en dat hebben we 's avonds ook geweten. Allebei een beetje verbrand haha. Voor de rest hebben we nog rondgekeken voor souveniers. Aan het eind van de middag zijn we naar huis gegaan en heb ik nog even flink geleerd voor statistics. Daarna zijn we nog samen uiteten geweest.

Vrijdag had ik helaas een lange dag school en mijn midterm voor statistics. Geen idee hoe deze toets is gegaan dus het resultaat is even afwachten. Na school ben ik gelijk doorgegaan naar het centrum. Fleur was daar namelijk lekker aan het winkelen. We hebben in het centrum geluncht en de bekende bezienswaardigheden van Madrid bekeken, zoals het koninklijk paleis. Aan het einde van de middag zijn we teruggegaan want er was namelijk een kingsnight in Madrid die avond. Een Hollands feestje in Madrid zeggen wij natuurlijk geen nee tegen! Samen met Fleur, Wendy, Boris en Carlos ben ik naar het feestje geweest op een super mooie locatie. In een hotel op de 13e verdieping met een uitzicht over Madrid. Een avond met voor het grootste gedeelte alleen maar Nederlanders om me heen en Nederlandse muziek. Het leek even of ik in Nederland was, maar wat heb ik genoten van deze avond! En wat was het écht fijn dat ik deze avond met Fleur heb kunnen delen.

Zaterdag ben ik heel vroeg opgestaan (té vroeg na zo’n avond) om te leren voor Public Economics. Na het leren zijn we richting het centrum gegaan. We hebben ons die dag prima vermaakt met de tourist uithangen, shoppen en sangria drinken op het terras. Zaterdagavond rond 11 uur waren we dan ook pas weer voor het eerst thuis.

Zondag stond ik alweer rond half 8 naast mijn bed om weer te leren. Het leren kostte drie keer zoveel energie, maar ik wilde natuurlijk ook veel leuke dingen doen met Fleur. Jullie zullen wel begrijpen dat ik een aardig slaaptekort heb opgebouwd. Na het leren zijn we naar Santiago Bernabeu gegaan en hebben we de tour gedaan. De derde keer voor mij ondertussen haha. Daarna zijn we naar een bekende arena geweest voor het stierenvechten. Aangezien het heel slecht weer was, hadden we de hoop op een gevecht al opgegeven. Het klaarde echter op en we hebben toch kaartjes gekocht. Ik vond het een heel eng idee, maar het is de Spaanse cultuur. Fleur wilde het heel graag zien dus we zijn toch gegaan. Uiteindelijk geen spijt dat ik het gezien heb, maar wat ik er van moet vinden weet ik nog niet helemaal. Op het begin vond ik het maar dood eng.. Bij het stierenvechten kwamen we nog twee Nederlanders tegen dus het was uiteindelijk wel gezellig!

Zondagavond heb ik nog kei hard geleerd voor mijn toets van maandag. Maandagochtend nog extra vroeg opgestaan (6.15) om de laatste keer alles door te nemen. Ik kende alles dus op naar school. Ik was ook zo slim om te sleutel mee te nemen, dus ik had letterlijk fleur opgesloten in ons appartement… Beetje schuldig voelde ik me wel! Mijn toets van maandag ging niet zoals ik had gehoopt. Ik was even niet te genieten na mijn toets moet ik zeggen. Ik was wel blij dat Fleur er nog was om mij weer op te vrolijken en te knuffelen. Helaas was het ook weer tijd om naar het vliegveld te gaan. We kwamen daar die Nederlanders van zondagavond weer tegen en hebben met z’n allen nog wat gegeten. En toen was het tijd om afscheid te nemen. Even slikken was het wel weer. Ik heb echt een top weekend gehad en ondanks alle drukte genoten van iedere minuut. Zo fijn om weer een weekend samen te kunnen kletsen en lachen. Bedankt lieve Fleur voor dit weekend en alles wat je voor me doet!

Toen ik terug was van het vliegveld was ik helemaal kapot van het weekend. Een korte siësta en weer leren voor de toets van vandaag. Maandagavond en gisteren kei hard geleerd en gisterenavond nog naar mijn Spaanse cursus geweest. Vandaag had ik alleen de toets en toen waren we vrij. De toets was nog best wel moeilijk, maar ik heb mijn best gedaan. De leraar zegt steeds dat wij ons niet druk moeten maken en dat we dat vak sowieso gaan halen. Ik hoop hier dan maar op. Vanmiddag hebben we onze koelkast eens gevuld, want die was echt leeg. Daarna heb ik heerlijk gesport. Ik was er zo aan toe! Met alle drukte is daar niet veel van gekomen.

Nu is het even tijd om uit te rusten en bij te komen van alle drukte. Eind van de week weer focussen op de finals. De finals beginnen namelijk volgende week vrijdag al. Van 8 t/m 20 mei moet het gebeuren en is het de bedoeling om alle studiepunten zonder herkansingen binnen te gaan slepen! De laatste loodjes dus. Ook komen papa, mama, Diana en Corné 12 mei voor een week naar Madrid. Kan ik mooi tussen het leren door even relaxen en heb ik de mentale ondersteuning in de buurt. Ik kijk er weer naar uit om ze te zien!

Ook heb ik twee weken terug mijn terugvlucht naar Nederland geboekt. Ja het einde komt echt heel dichtbij.. Over precies 6 weken (10 juni) zal ik richting Barcelona gaan. Een paar dagen genieten bij mijn zussie. Zaterdag 13 juni laat op de avond zal ik weer op Nederlandse bodem staan. Heel dubbel gevoel, omdat ik dit leven nu gewend ben en Madrid écht geweldig vind. Ik wil enerzijds niet dat er een einde komt aan deze fantastische ervaring. Aan de andere kant is het straks denk ik ook wel fijn om weer lekker thuis te zijn bij alle lieve mensen. Deze mensen geven mij een goede reden om terug te komen, zodat ik ze niet meer hoef te missen!

Ik hou jullie op de hoogte.

Heel veel liefs en knuffel uit Madrid!

  • 29 April 2015 - 22:25

    Ad Buijs:

    Hoi meis alweer blog 10 wat vliegt de tijd.
    ondanks dat het niet altijd gaat zoals jij zou willen, je doet het geweldig.
    nog even blokken voor de finals en dan stoom afblazen en je gereed gaan maken om weer naar Roosendaal terug te komen.
    Zal weer wennen zijn om weer je oude leventje op te pakken en hier in ons vertrouwde Nederland je dingen te doen.
    Toch kijken wij er hier weer naar uit om je bij ons in de buurt te hebben en het zal zeker weer wennen zijn.
    maak er nog 6 top weken van.
    we zijn super trots op je.

  • 14 Mei 2015 - 20:19

    Tea Martens:

    He hallo, de laatste lootjes wegen het zwaarst word weleens gezegd! Maar je hebt je tot nu toe fantastisch doorheen geslagen ! Dus waarom ook niet in het laatste stukje!! Gr aan paps en mams dikke knuffel van ons! Tea Ron en Marc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 26 Dec. 2014
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 9560

Voorgaande reizen:

17 Januari 2014 - 17 Juni 2014

Minor in Madrid

Landen bezocht: